سبک زندگی

راهنمای کامل انتخاب و خرید لامپ چراغ مطالعه

خرید لامپ چراغ مطالعه در دید افراد بسیاری ساده به نظر می‌رسد اما نوع لامپ و رنگ نور آن در عملکرد افراد تاثیر دارد. چراغ مطالعه تنها برای دانش آموزان یا دانشجوها و یا زمان مطالعه و درس خواندن استفاده نمی‌شود. بسیاری از مهندسان، نقاشان، عکاسان، آرایشگران، طراحان و افراد بسیار دیگری از این چراغ‌ها در زمان کار استفاده می‌کنند که هر کدام از این افراد نیاز به نوری خاصی دارند. اگر در زمان کار یا مطالعه از نور مناسب و کافی استفاده شود، چشم خسته نمی‌شود و تمرکز افزایش می‌یابد. در این مقاله ابتدا مشخصات بهترین نوع نور و لامپ برای زمان مطالعه و کار را معرفی خواهیم کرد، سپس انواع لامپ مناسب چراغ مطالعه دانش آموزی، اداری، مهندسی، نقاشی و عکاسی را بررسی خواهیم کرد.

بهترین نور برای مطالعه کدام است؟
پاسخ به این پرسش بسیار آسان است، اولین و بهترین نور برای زمان مطالعه و کار، نور طبیعی خورشید است. یک اتاق پرنور با پنجره‌های بزرگ، بهترین نقطه برای مطالعه و کار است. البته نباید میز کار و مطالعه را در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار داد، زیرا نور زیاد باعث حواس پرتی می‌شود.

بزرگترین مشکل نور طبیعی، در دسترس نبودن همیشگی و یکنواخت نبودن شدت آن در تمامی ساعت‌های شبانه روز است، بنابراین استفاده از منابع نور مصنوعی یک ضرورت است. برای جلوگیری از ایجاد سایه، نور در زمان مطالعه نباید تنها از یک جهت بتابد. بنابراین بهتر است میز کار و مطالعه در مقابل پنجره با آفتاب مستقیم باشد و اگر از چراغ برای نورپردازی استفاده می‌شود، به گونه‌ای نور تابانده شود که سایه به وجود نیاید.

محیط باید به گونه‌ای نورپردازی شود که بیشترین تشابه را با نور طبیعی داشته باشد. مناسب‌ترین رنگ نور برای زمان مطالعه، سفید طبیعی است. دمای رنگ نور سفید طبیعی تقریباً معادل محدوده دمای 4000 تا 5000 درجه کلوین است و باعث افزایش تمرکز می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *